dag 8 – en dålig vana jag önskar att jag inte hade

En dålig vana har väl alla men jag önskar att jag aldrig började knäcka med mina fingrar. Det är totalt omöjligt att sluta! Jag knäcker dem ju inte hela tiden men ibland kommer jag på mig själv att knäcka dom. Jag tänker ju inte ens på de. Hör jag t.ex andra knäcka med sina fingrar, rygg eller nacke så måste jag med göra de. Helt sjukt! 

Är det farligt att knäcka fingrarna?






Vi alla har säkert någon gång knäckt fingrarna. Och vi alla har säkert någon gång fått höra av vår mamma att det är farligt. Men är det verkligen så skadligt som man tror? 

Våra ben kopplas ihop och hålls samman med hjälp av ligament och bindväv. Bindväv är en sorts geléaktigt vätska som omringar benen. När man sträcker eller böjer fingrarna drar man isär benen och töjer därmed på binvävskapseln. Vid uttöjning av denna bindvävskapsel ökas volymen i den. I och med denna volymökning minskar trycket vilket gör att gaser blir mindre lösliga. Detta gör i sin tur att det bildas bubblor i vätskan. Vid tillräcklig böjning av fingrarna och uttöjning av bindvävskapseln minskar trycket så pass mycket att dessa bubblor spricker. Och det är detta ljud som vi hör när vi ”knäcker fingarna”. Det är alltså gasbubblor som spricker och inga ben.

Risker

Men är det då farligt att ”knäcka fingarna”? Hade vår mamma rätt? Det har gjorts en speciell studie om detta kan orsaka ledskador. Men det visade sig att knäcka fingrarna inte kan leda till någon som helst ledinflammation eller sprickbildning. Däremot finns risken att handens greppstyrka kan minska. Annars kan ”knäckandet av ben” till och med vara stimulerande och bidra till ökad rörlighet. Det är därför så många besöker kiropraktorer. Musklerna blir mycket mer avslappnade vid ”knäckandet” av större områden som rygg, nacke, armar och ben.


Källa: http://studentreportrarna.sh.se/eresa/article5601.ece


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0